Thuis in de zorgsector

Wilt u een schade melden?

Verzekeringsoplossingen in en om de locaties

Snellere afwikkeling van schade als je vooraf de boel op orde hebt!

15-06-2021

Emma Lodge van de schadeafdeling van Sovib kreeg vorig jaar te maken met een brandschade bij een grote zorginstelling in het oosten van het land. Op de schadelocatie wordt de centrale nachtzorg voor 50 locaties georganiseerd. “In de voorraadruimte ontbrandde een oude accu die op een bepaalde manier sluiting maakte en in brand vloog. Deze ruimte was gelegen naast de serverruimte met kostbare apparatuur. Een relatief kleine brand met grote gevolgen. Een brand met veel rook- en roetschade. Het punt is dat rook en roet enorm plakkerig zijn en dat is voor elektronische apparatuur funest.” In de voorraad- en serverruimte stond ook nog eens reserve apparatuur. Totale schade: minstens 230.000 euro.


Pas op!

Bij de afwikkeling van de brand schakelde Sovib een expert van Lengkeek in, Ronald Oskam NIVRE-re. “Je ziet een dergelijke verzameling van oude batterijen en accu’s heel vaak, ook in de huiselijke omgeving”, vertelt Ronald. “Door restspanning kan er kortsluiting ontstaan waardoor de cellen vlam kunnen vatten. Voor deze organisatie was het probleem niet eens dat het een grote brand was, dat viel wel mee. Maar wel dat de brand leidde tot uitval van de centrale serverruimte. Je ziet dat een organisatie als deze in hoge mate afhankelijk is van computersystemen. Daar zijn ze niet uniek in natuurlijk. Dan is het wel belangrijk om het systeem weer zo snel mogelijk up-and-running te hebben.” Snel overleg met de betrokken partijen is dan de eerste stap om dat te bewerkstelligen.


Snelle behandeling

De schadebehandeling verliep voortvarend. “Deze organisatie had een aantal zaken goed voor elkaar”, aldus Emma. “Er was in hoge mate gedigitaliseerd en geautomatiseerd, met veel signalering. Als er ergens op één van de locaties een foutmelding is, dan kan dat direct worden uitgelezen. Administratief was alles strak geregeld, alles was tot in de puntjes vastgelegd.” Ronald: “Na een brand ga je met verschillende partijen om tafel om te bekijken wat gezien de omstandigheden de mogelijkheden zijn. Zoals Emma zei, was de IT-voorziening goed op orde met een hoge mate van signalering. Maar er waren meer zaken die belangrijk waren. Het is belangrijk om open en transparant te communiceren met elkaar. Daarvoor heb ik als schade-expert soms aanvullende informatie nodig. Met deze partij verliep de samenwerking prima. Administratief was het gewoon op orde en belangrijke stukken konden direct aangereikt worden.” Het is belangrijk om snel te schakelen en nieuwe plannen te maken. “In dit geval kijk je dan of de complete inhoud van het magazijn en de serverruimte vervangen moet worden, of kun je nog iets gebruiken? Mensen uit de organisatie waren enerzijds bereid om wat risico te nemen, maar ook om te onderzoeken wat de mogelijkheden waren en of er geld bespaard kon worden door apparatuur te reinigen en opnieuw te gebruiken.


Hou alles bij

De afwikkeling van de brandschade werd snel geregeld. “Vaak duurt de afwikkeling langer omdat de administratie niet goed op orde is. Dan moet er lang gezocht worden naar informatie en wordt de administratie ‘achteraf’ gedaan, in plaats van proactief. Het is ook belangrijk om allerlei extra kosten bij te houden, zoals de inzet van personeel. Vaak gebeurt dat niet. Het is zo dat als kosten en schade goed worden bijgehouden en worden onderbouwd, de afwikkeling sneller verloopt. Simpel omdat er minder discussie is”, stelt Emma.


Voorkomen is beter…

Voor de zorgorganisatie zijn de zaken prima opgelost. Een deel van de apparatuur kon worden schoongemaakt, een ander deel is vervangen. En zoals gezegd: voorkomen is beter. Het afvalbeheer van o.a. accu’s en batterijen wordt nu anders uitgevoerd. Ronald: “Het is goed om aan risicomanagement te doen. Kijk welke factoren van invloed zijn op cruciale processen in je organisatie. De serverruimte is dan een dankbaar voorbeeld. En maak niet de combinatie tussen restafval enerzijds en grote hoeveelheden dure apparatuur anderzijds. De risicomanager moet echt met een zeer scherpe blik door het gebouw en elke situatie kritisch bekijken.”


Meer info?

Voor een vlotte schadeafhandeling en/of risicomanagement kijken we graag mee! Informeer eens naar de mogelijkheden.

Uitgelicht

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014