Klik hier voor meer actuele informatie

Schade bij thuiswerken: zo zit het met de aansprakelijkheid

20-08-2020

Als het gaat om aansprakelijkheid en thuiswerken, zijn er twee aspecten te onderscheiden.

 

1. De werkplek zelf.

2. Spullen die de werknemer mee naar huis neemt.

 

De werkgever is volgens de wet verplicht om te zorgen voor een veilige werkplek. En dat gaat ver. Ook in de situatie dat een werknemer thuis werkt, moet hij of zij beschikken over een goede stoel, een bureau dat goed is afgesteld, zodat er een goede houding is. Daar moet de werkgever op toezien en instructies geven. Feitelijk zou een preventiemedewerker langs moeten gaan om te kijken of de werkplek goed is ingericht. Verder geldt: is er voldoende licht en ventilatie? Er moet sprake zijn van een gezonde werkomgeving, dus de spreekwoordelijke vochtige kelder is niet geschikt. En nee, dat mag de werknemer niet zelf weten: de werkgever kan er aansprakelijk voor zijn.

 

Privacy en veiligheid

 

Soms wordt gewerkt met privacygevoelige informatie. De werkgever is daarbij aansprakelijk naar derden toe. Als wordt gewerkt met dergelijke informatie, kan de werkgever verantwoordelijk voor veilige verbindingen gesteld worden. Ook moet bijvoorbeeld duidelijk zijn wat er gebeurt met uitgeprinte stukken. Liggen papieren met gevoelige informatie veilig voor de ogen van derden, zelfs als dat de eigen kinderen en partners zijn? Allemaal zaken om rekening mee te houden: de situatie die op kantoor geldt, geldt ook in de thuissituatie. Daar kan de werkgever aansprakelijk voor gesteld worden, maar hier ligt ook een verantwoordelijkheid voor de werknemer zelf. Is deze veiligheid niet te garanderen en is het heel lastig om een veilige werkplek te creëren? Dan zou het kunnen zijn dat thuiswerken niet mogelijk is. De werkgever hoort dit te controleren.

 

Spullen kapot?

 

Veel werknemers hebben een beeldscherm naar huis verhuisd. En werknemers beschikken thuis bij veel thuiswerken over een stoel, bureau, laptop en andere spullen van de werkgever. Wat nu als dit kapot gaat? Spullen van de werkgever zijn niet tegen alle gevaren te verzekeren. Als u wel overweegt om zaken te verzekeren, dan is het slimmer is om het risico (en daarmee de premie) af te wegen tegen de kosten.

 

Meer weten? Verzekeringszaken kunnen soms ingewikkeld zijn. We helpen u graag op weg met passende antwoorden op uw vragen. Neem gerust contact met ons op!

Uitgelicht

  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014